torsdag 28. april 2011

Påske - the Greek way!


Vi feiret påsken i Hellas og har nettopp kommet tilbake etter 10 flotte dager fylt med mange gode opplevelser. Mye etterlengtet relax på sommerhuset, vennebesøk, shopping, kulturelle opplevelser og skikkelige greske påsketradisjoner.

Hagen vår var fylt med anemoner, kamomille og fargerike ville blomster som gutta elsker å plukke.


Guttene er døpt gresk-ortodoks og vi synes det er flott at de får opplevd litt kirketradisjoner når vi er i deres andre hjemland. Vi er slett ikke ofte i den norske kirke, men den greske kirken er så trivelig å besøke, bestandig åpen og med en hyggelig prest å slå av en prat med. Vi tenner som regel et lys for de vi er glade i og tenker litt ekstra på de som har det vanskelig.

Her har guttene vært på Anastasi (feiringen av oppstandelsen av Jesus). Klokka er rundt midtnatt og endelig etter 40 dagers faste kan grekerne feire og bråke igjen. Fyrverkeri utenfor kirken og stor fest-stemning! Etterpå gikk vi til en venninne og spiste magiritsa som er en suppe med involler, hjerte, nyrer og lunger oppi. Filosofen og jeg holder oss til tomatsuppe, men Grekern og Storebror elsker denne suppa og hiver innpå!


Og noen timer etterpå samles vennegjengen igjen til det store etegildet på påskesøndag.
Her blir grilling av helt lam og masse snadder. Det er skikkelig sosialt for alle hjelper til med matlagingen. Under ser du salat-mannskapet i full sving!


Mens gutta må hjelpe til å snurre på lammet. Mmmm....


Det var ganske mye regn mens vi var i Maraton, men vi fikk da noen finværsdager også,
ja, til og med bading ble det litt av.


Og noen turer inn til millionbyen Athen. Det kommer flere bilder!
Sjekk disse kuuule hiphopperne jeg støttet på:-)


Håper dere også har hatt en fin påske!!
Det var helt greit å være uten internett i 10 dager, men oho så artig å hoppe inn i Bloglandia igjen!
Nå skal jeg sette meg ned å lese litt hva dere andre har holdt på med i det siste....

9 kommentarer:

  1. Kjære Maratonjenta Χριστός Ανέστη!
    Vi har hatt en stor Greske feiring i Påske vi og, men i Norge det!
    Det har vært deilig vær og vi fikk mange venner, bekjente og ... forbipassende med ; ) Gleder meg til å se flere bilder fra Athen!
    Klem fra Demie

    SvarSlett
  2. For noen heldiggriser, så herlig ut! Men vi hadde fint vær her hjemme også da! :)

    SvarSlett
  3. Godt å ha en fot i flere kulturer, det er virkelig berikende! Å slippe det norske påskefjelletmå være helt greit!!
    Nyt dagene mot mai, nå går det unna;)
    Klem fra meg;)

    SvarSlett
  4. Hei!! Det så skikkelig hyggelig ut!! Jeg kan jo skryte av 2!! opplevde greske påsker..... Gleder meg til flere bilder fra Athen!! Det står så høyt på reiselista mi......Det ser ut som det er Kathrine Moholt du sitter sammen med!!:-) AnneK:-)

    SvarSlett
  5. for en påskeferie, ser dere har hatt det fint:) Har hatt det fint vi også med skigåing, Kvikklunsj, appelsiner og masse vin:)
    Kule hip-hopere du traff ja;)
    Flotte gutter, Maratonjente:)

    klem fra Trine:)

    SvarSlett
  6. Så trivelig dere må ha hatt det i påsken :)Ser så godt ut med helstekt lam .Fine gutter du har ( Alle 3 ;) Blir artig å se flere bilder .
    Klemmer fra Janne :)

    Det er Trine som har putene. Herlighet har du noe til Putegeriljaen ?:) Så gøy !

    SvarSlett
  7. Ser ut som dere har hatt en flott påske!Fine bilder:)klem

    SvarSlett
  8. What handsome guys, God bless them, and a lovely feast! Kai toy chronoy!

    SvarSlett
  9. Takk for hilsener, jenter!! Ja, er ikke guttene mine kjekke:-) Jeg er vel ikke spesielt nøytral, men vil påstå at de er verdens nydeligste alle 3!

    Hærlig med gresk påske, så synd at det blir 4 år til ned norske påsken er samtidig som den greskeortodokse påsken:-( Men fine minner fra årets påske da!

    PS: Det er ikke Katrine Moholt jeg sitter sammen med nei, det er min gode tryske veninne Sabine. Har hatt en internasjonal påske hvor jeg har møtt både grekere, tyskere, engelskmenn og portugisere og nordkvinner gift med grekere:-)

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...