mandag 4. april 2011

Kanonpris og Kosmorama 2011


Trondheims store internasjonale Filmfestival Kosmorama begynner idag!
Som den ivrige kino-gjengeren jeg er skal jeg selvfølgelig dit:-)


Jeg skal på Kanonprisen ikveld, en flott filmprisutdeling som foregår i det svære festivalteltet midt på torget i Trondheim sentrum. Se så kult! Det blir spennende å se hvem som skal underholde fra scenen og hvem som vinner kategoriene.
Jeg er usikker på hvilke og hvor mange filmer jeg får med meg, men kortfilmen "How are you" av Jannik Splidsboel skal jeg ihvertfall se. Den handler om kunstner-karrieren til søskenbarnet mitt, Ingar Dragset, til venstre på bildet under (ikke han som flyter, det er en voksdukke fra en av kunst-installasjonene deres).


Her er hva det står om filmen på Kosmoramas sider: 
"How Are You er den helt nye dokumentarfilmen om kunstnerduoen Ingar Dragset og Michael Elmgreen. I 1995 begynte et samarabeid som lenge også var et parforhold, for senere å bli ”bare” profesjonelt, men alltid utfordrende og nyskapende. Elmgreen og Dragset har blitt internasjonale stjerner, men som filmen viser oss er de i bunn og grunn ikke annet enn en hyggelig, men humørsyk dansk dreng og skikkelig jovial trønder.

Filmens destinasjon er Nordens paviljong på Venzia-biennalen 2009, vi følger kunstnernes arbeid, visjoner og frustrasjon på vei mot målet. Bakover i tid møter vi Elmgreen og Dragset som voksne ungdommer med høy partyfaktor. Det intime elementet er bekjennelsene de gir om seg selv og om familiene sine, og som familiene gir om dem. Elmgreen og Dragset gjennomførte en omfattende og mangfoldig utstilling i Trondheim Kunstmuseum i 2008".


Sjekk ut hjemmesiden til filmfestivalen HER og bor du i området, ta deg en tur på kino!
Kosmorama er også på Facebook

1 kommentar:

  1. så herlig med Kosmorama:) Vet du, Ingar Dragset jobba i samme barnehage som meg en gang i begynnelsen av 90-tallet(eller var det slutten av 80-tallet?)Har fulgt med hans karriere siden, artig Ingar har lykkes så godt med sin kunst:) Snakkes vi på lørdag?
    Klem Trine:)

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...