mandag 17. januar 2011

Vårt forrige hjem


Etter 13 år i Athen flyttet hele familien tilbake til hjembygda i nord for 5 år siden. Jeg var på jobbintervju i november, fikk jobben, kjøpte leilighet og skrev inn ungene i barnehage på 4 dager! Store avgjørelser på kort tid! I februar flyttet vi til splitter ny 90km2 leilighet. Barna forbedret norsken sin, lærte seg å gå på ski og skøyter, fikk etterlengtet kontakt med besteforeldre igjen osv. Grekern gikk på norskkurs, oppdaget nødvendigheten av ull-undertøy. lærte å måke snø og å skifte til piggdekk. Og jeg fant igjen bestevenninnene mine, familien og fikk være arbeidstaker i Norge for første gang.


Nesten alt vi hadde den første tiden var lånt og arvet. Flyttelasset kom etter 6 uker, men de fleste ting ble satt igjen i sommerhuset vårt i Maraton. Den mintgrønne sofaen fikk vi arvet av mamma & pappa, den var 23 år gammel! Jepp, mamma har alltid vært supermoderne. Jeg så da at kvalitet lønner seg i lengden, sofaen var av det danske merket FRIIS og holdt totalt i hele 26 år før den ble hivd!

Vi stortrivdes her, men innså at vi trengte mer plass, så etter 2 år byttet vi ut leilighet med en tomannsbolig i kjempetrivelig nabolag. Guttene fikk hvert sitt soverom, jeg fikk både vaskerom og arbeidsrom, mens Grekern fikk eget kontor for alle de tekniske duppedingsene sine.


Slik så det ut utenfor, lyst, trivelig og koselig nabolag.



Bildet over er det en journalist i lokalavisa som tok av Grekern utenfor huset vårt. Han måtte jo bli intervjuet, det er ikke hver dag byen vår får innflyttere fra Middelhavet:-) Nå har 5 år gått og vi har ingen planer om å flytte ifra landet. Jeg sier ikke at det er enkelt for en multikulturell familie å bo i bygdanorge, men med litt optimisme, tålmodighet og innsats går det da sånn noen lunde. Og selv om huset vi bor i nå er betraktelig eldre og mer slitt trives vi enda bedre her. Men denne leiligheten var altså vårt første møte med Norge...

4 kommentarer:

  1. Veldig koselig blogg! :) legger meg til som følger..

    Ha en riktig flott uke!

    -Mary-Ann

    SvarSlett
  2. Så morsomt å høre historien deres!
    Så tøff du er som bodde så mange år i et annet land! Og at du klarte å få med deg mannen til kalde Norge da:-)! Imponerende.
    Skjønner godt at dere trives, Norge er fint sånn at det er mange årstider og masse forskjellig vær.
    Jeg skulle allikevel ønske å bo et annet sted innimellom, sånn bare for å ha prøvd det:-)!

    Ha en flott ny uke!
    Klem fra størstepia

    SvarSlett
  3. Så artig med feedback og nye følgere!
    Ja, møbelpøbel, det var med stor sorg vi måtte skifte ut den hærlige mintgrønne sofaen, men med to små gutter i hus hadde den sett sine bedre dager. Og en slik farge tror jeg blir vanskelig å finne igjen:-)

    Ja, Størstepia, det er jo et under at Grekern holder ut så kaldt som det har vært i vinter! Men Norge er et hærlig land å bo i. Jeg kunne skrevet en liste lenger enn lang om fordeler med å bo i dette landet. Men jeg må jo innrømme at noen uker på sommerhuset vårt i Maraton er flott da:-)

    Mandagsklem fra Maratonjenta

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...