fredag 14. januar 2011

Han vant!!!


Jeg fikk nettopp en kjempegod nyhet! Søskenbarnet mitt som er en av kunstnerduoen Elmgreen & Dragset har idag fått vite at de har blitt valgt til å lage statuen som skal stå i hele 2012 på ”the Fourth Plinth” på Trafalgar Square i London.


Jeg vet ikke om dere har vært i London, men i hjørnene av Trafalgar Square står det fire plinter, hvorav tre har statuer. På den fjerde plinten skulle det egentlig vært en statue av Vilhelm IV, men det var ikke økonomisk mulig å sette den opp. Så den har stått tom i alle de år, men det siste året har det vært en konkurranse med avstemming om hvilken statue som da skal settes opp her.



Og idag kunngjorde ordføreren av London at mitt kjære søskenbarn vant! Kjempekult!
Så i 2012 (under OL i London) skal denne lille gutten på en forgjylt gyngestol stå oppå basen.
Snakk om kontrast til de statuene med heftige rytterne som står rundt.



Han er jo en av Norges mest kjente installasjonskunstnere og er svært kjent i kunstnermiljøet. Opprinnelig fra Trondheim, men bor i Berlin, har stilt ut på Tate Modern og Venezia Biennalen, men hadde også utstilling for 3 år siden på Trondheim Kunstmuseum som ble veldig populær. Under er et bilde av Elmgreen & Dragset sammen med dronning Sonja på åpningen av utstillingen deres i Venezia i 2009.

 

Bilder hentet fra

Nei, nå må jeg få noen barn til sengs her, men måtte bare dele dette med dere. Jeg skal lage et eget innlegg om Elmgreen & Dragset senere så får dere se de flotte, gale og kreative prosjektene de har vært med på.

6 kommentarer:

  1. Det var en kjempesøt statue! Gratulerer med søskenbarnet! Dere må vel på familietur for å se statuen når den kommer opp?

    SvarSlett
  2. gratulerer med søskenbarnet,så hyggelig da:)skjønner godt at du er stolt:)er du sånn egentlig verdaling?

    SvarSlett
  3. Gratulerer med søskenbarnet.
    Jeg svømte faktisk sammen med den ene av den duoen der da jeg var barn, ser jeg;)
    Artig:))

    Takk for innspill på bloggen!!

    SvarSlett
  4. IIIIHHHHAAA!
    Gratulerer til det dyktige søskenbarnet :-) & gleder meg stort til å få vite mer. Men gjett om jeg skal tilbake til London og se på denne, du!
    Litt pussig da, siden jeg i dag har laget en Fies notis om London - litt gråere dog & skrekkelige foto - men de forteller likevel..
    Nyt aftenen!

    SvarSlett
  5. Hei.

    Så kult. Dette er jo stort. Du kan være stolt av slekta.

    Lissie er råååå... Min datter og jeg er hektet.

    Koselig at du stakk innom hos meg.

    Klem Mona C

    SvarSlett
  6. Ja, er ikke dette artig! Kanskje jeg endelig skal komme meg til London, har jo aldri vært i England!

    Daria, jeg regner meg selv som Verdaling ja, men jeg er født i Hammerfest, så flyttet rundt endel; Stjørdal, Steinkjer, New York, Athen... Men blir nok maaange år i Verdal, vi stortrives her. Tja, spørs om vi tar pensjonist-tilværelsen på sommerhuset vårt i Hellas...

    Ha en finfin lørda' alle sammen!
    Klem, Maratonjenta!

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...